Hi blog.
Referring to the post title above, I'm the one who actually a private tutor. Private tutor for my friends. Hehe.
At first, I didn't expect and have the guts to teach them since I sometimes lost too and lazy much to studying hard. Jarang study dengan penuh tekun.
Tapi kan, classmate selalu request suruh ajar account. Bukan tak mahu, but sometimes I'm lack of confidence. Takut mereka tak faham. Nanti fahaman berubah pula. Tapi dah banyak kali request, why not? Should give a try. Hehe. Kata nak jadi lecturer Husnaaaa.
Told you, even I have my own schedule (what to study/revise today) but I didn't manage to follow that. I'm not that smart.
To begin with, one day... a friend of mine ( I call him Jimmy Neutron) request to teach him account. Preparation for quiz on cash flow, indirect method. Spend time at library on weekend (dah cemerlang sangat ni pergi library on weekend), I teach him from A to Z. I prefer to teach people like that so easy for them to understand the method or steps. Kalaulah lecturer ajar one by one, mesti ramai dapat 4rata. As I wish!
So, after quiz... jeng jeng jeng. Ehh, belum lagi nak cerita pasal result lah. He thanks me for teaching him. He have the confidence to answer the quiz. Aww. But at that moment, kita resah gelisah sebab tak dapat imbang pun jawapan. Tapi as usual... masa jawab exam jarang sekali dapat balance. Kalau dapat balance, rasa macam nak bangun on the spot and jerit yeahhhh! sambil jeling kawan sekeliling. Hahaha. Penangan akaun agaknya.
Proceed to result story. The day lecturer return our quiz, madam laila announce that somebody score for full mark. Dalam hati dah rasa macam Jimmy Neutron dapat full mark. Sangkaan yang tepat. He score and I didn't. Wuwuwuw. Nangis banjir. Terus rasa macam segan sebab mesti dia nak tahu markah kita berapa. Ye kan? Sangat!
I made careless mistake. Amount 40000, I write it as 4000. See,bila dah tertinggal satu angka, rosak akaun. Ibarat nila setitik, rosak susu sebelanga. Memang sangat related perumpamaan ini dengan kehidupan pelajar perakaunan.
Apart of that, I congrats him and terus rasa segan tak kena tempat. Kalau boleh, tak nak tumpang kereta dia and tak nak cakap dalam kelas. Hahaha. Acah je. Dia baik selalu nak tumpangkan sampai kita segan.
Nak tahu tak? As usual la bila dah balik rumah, my mom akan tanya perkembangan hidup. So, ceritalah I'm a private tutor! Hehe. Bolehlah emak bergembira bila dapat tahu anak dia semakin peramah dan boleh berkawan. Eh?
Mom : So, kawan awak yang awak ajar manage to get full mark?
Me : yes.
Mom : and you?
Me : tak sebab kita careless kita tulis 4000 instead of 40000.
Mom : as expected. You're over confident. Always do careless mistakes on simple things.
Me : *krikkrik*
Now I feel like kerjaya sebagai private tutor hanyalah sementara. Dengan ini saya meletak jawatan. Haha. I feel down. T_____T' Harus berusaha dengan lebih gigih and study smart.
Ok, let's prepare for final exam and list down segala azam tahun baru. Wuhoo! Yang pasti, azam nak kahwin before 26, mesti ada dalam list kan Husna? Eh tak. Acah je. *doa selalu*
2 comments:
oh my, I myself had this kinda experience too. As for me, it's based on real exam result haha. well, life must go on. *go on sangat :p
p.s ask him to be your private tutor instead! hehe.
Wow! looks like someone have the experience too. hehe.
Yes, I ask him to teach me costing subject, but he lack of confidence.
Thanks! life must go on. I make a deal. We're both must score for A on account subject. :)
Post a Comment